In juni vond het patiënttevredenheidsonderzoek plaats. Patiënten die tussen juni 2020 en mei 2021 vier keer of vaker de kliniek hebben bezocht ontvingen een vragenlijst. Maar liefst 273 patiënten hebben de vragenlijst ingevuld.
Uitkomsten
Patiënten waarderen de zorg van Nij Barrahûs met een 8,4 en bevelen de kliniek aan bij derden met een 8,5.
Naar aanleiding van de resultaten hebben we de volgende verbeterpunten vastgesteld:
- Vanaf heden wordt zowel de patiënt als de partner genoemd bij het ophalen uit de wachtruimte.
- Iedere patiënt heeft een hoofdbehandelaar/regiebehandelaar: dit is over het algemeen de arts die het intakegesprek heeft gevoerd. Bij patiënten is dit soms onvoldoende bekend. De hoofdbehandelaar wordt vastgelegd in het patiëntendossier zodat dit duidelijk is voor de medewerkers. De arts benadrukt tijdens het intakegesprek dat hij of zij de hoofdbehandelaar is en legt uit wat dit inhoudt.
- Veel patiënten willen graag behandeld worden door een vaste arts. Dit is vanwege de cyclusgebonden behandeling niet mogelijk. Gesprekken vinden zoveel mogelijk plaats bij de hoofdbehandelaar. IUI’s en echo’s worden sinds enige tijd uitgevoerd door twee ervaren fertiliteitsverpleegkundigen; Inge en Regina.
- Patiënten hebben behoefte aan goede uitleg over de zorgkosten. Artsen en assistentes proberen dit zo goed mogelijk te doen. Om de uitleg te verbeteren krijgen artsen en assistentes bijscholing.
- Ten aanzien van de telefonische bereikbaarheid wordt aangegeven dat deze te wensen overlaat. Begin 2021 is een telefooncentrale in gebruik genomen en is het mogelijk om een terugbelverzoek aan te geven als de wachttijd te lang is. De tekst op het bandje was te lang en is inmiddels aangepast. Ook wordt er momenteel een telefoniste ingewerkt die het grootste deel van de week de telefoon zal aannemen.
Dank aan iedereen die heeft meegewerkt aan dit onderzoek. In mei/juni 2022 vindt het volgende patiënttevredenheidsonderzoek plaats.